arrow_back

Weeklog 1: 'Operatie Zwammerdamschepen'


‘Operatie Zwammerdamschepen’ Logboek 1   31 mei 2018

Spannende dag!

De restauratie van de Romeinse Zwammerdamschepen is een nieuwe fase ingegaan. De bodem van het schip is uitgelegd op de werkvloer en de losse delen zijn aan elkaar gelijmd. Afgelopen woensdag was een spannende dag. Het Team Restauratie is het gelukt om de losse delen van de kim, de overgangsplank tussen bodem en boord (zie tekening), in het restauratieframe op te hangen. Dit gebeurt door een systeem met beugels die in het frame worden geboord. Hierbij kwam veel meetwerk kijken en alles losse stukken hout dienen goed te worden uitgelijnd. Een belangrijke stap in de restauratie!

Wouter, Henny en Yardeni tillen het zware kimhout in het restauratieframe (foto: Alexander de Vos).

Wouter, Henny en Yardeni tillen het zware kimhout in het restauratieframe (foto: Alexander de Vos).

Heel voorzichtig hangen Wouter, Henny en Yardeni het kimhout op zijn plaats (foto Alexander de Vos). 

Heel voorzichtig hangen Wouter, Henny en Yardeni het kimhout op zijn plaats (foto Alexander de Vos).

Gelukt! Een deel van de kim aan de stuurboordzijde ligt en hangt in het restauratieframe. Een eerste resultaat (foto Alexander de Vos).

Gelukt! Een deel van de kim an de stuurboordzijde ligt en hangt in het restauratieframe. Een eerste resultaat (foto Alexander de Vos).

ZW2 meet 23 meter en wordt in 4 segmenten van 6 meter gerestaureerd. Voor elke segment wordt een restauratieframe gebouwd. In het Nat. Romeinse Scheepvaart Museum worden de 4 segmenten aan elkaar verbonden. Het buitenste frame dient om de segmenten te kunnen transporteren en zal na plaatsing in het museum worden verwijderd (reconstructie Echo tekst en presentatie).

ZW2 meet 23 meter en wordt in 4 segmenten van 6 meter gerestaureerd. Voor elke segment wordt een restauratieframe gebouwd. In het Nat. Romeinse Scheepvaart Museum worden de 4 segmenten aan elkaar verbonden. Het buitenste frame dient om de segmenten te kunnen transporteren en zal na plaatsing in het museum worden verwijderd (reconstructie Echo tekst en presentatie).

Doorsnede van een Zwammerdamschip.

Doorsnede van een Zwammerdamschip.

 

Even voorstellen.

Een van de werfbazen van Team Restauratie is Alexander de Vos. Alexander heeft zelf de historische scheepstimmerwerf “Klaas Hennepoelpolder”, op de rand van Teylingen en Oegstgeest. Daar bereidt hij de bouw van een zogenoemde `Russische boeier’ voor. Zijn ervaring in het leiding geven aan een historische scheepswerf en zijn vakkennis van historische scheepsbouw zet hij nu ook in voor `Operatie Zwammerdamschepen’.

Alexander de Vos

 

 

Disclaimer

`Operatie Zwammerdamschepen’ is altijd toegankelijk tijdens openingstijden van Museumpark Archeon (gratis met Museumkaart).

Meer informatie: Archeon.nl en Zwammerdamschepen.nl

Facebook: @ZW_schepen

Twitter: LimesNL

Instagram: Roman_ships_nl

`Operatie Zwammerdamschepen’ is een initiatief van stichting Museumpark Archeon en 1 Arch/Hazenberg Archeologie. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Batavialand, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Yardeni Vorst, Universiteit Leiden en Saxion Hogescholen. Het project wordt financieel mogelijk gemaakt door provincie Zuid-Holland en gemeente Alphen aan den Rijn/EDBA.

 



Reacties

Locatie


Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.